نوشته های رضا حسین بر
درباره وبلاگ


مینویسم تا محلی برای زدودن افکارم باشد.خوب یا بد فکر است دیگر!!!!

مدیر وبلاگ : رضا حسین بر
نویسندگان
چهارشنبه 12 فروردین 1394 :: نویسنده : رضا حسین بر
در هر جامعه، بنا به اعتقاداتی که در آن وجود دارد نوعی از زندگی و سبک رفع بلایا در میان عامه بوجود می آید که نشانگر ضعف و قوت آن جامعه خواهد بود قوم بلوچ از دیرباز بدلیل عدم وجود امکانات بهداشتی و در زمان حاضر هم بدلیل عجز جامعه ی پزشکی نسبت به علاج بعضی امراض، به شیوه های خاص درمانی خود اتکا میکند که نشات گرفته از اعتقادات این جامعه است. نمونه از این روش ها و توضیحی مختصر پیرامون آنها دعا و تعویذ: بعضی از افراد در قدیم و در حال حاضر در زمان مریضى به نزد ملا میرود و به درمان از طریق گرفتن دعا اعتقاد دارند. اگر فردی بیمار شود یكى از بستگان او جهت گرفتن دعا نزد ملا مى‏رود ، ملا هم پس از شنیدن شرح حال مریض، دعایى به ارباب رجوع تحویل مى‏دهد، معمولاً این دعا را در داخل آب مى ‏شویند و آب را به مریض مى ‏دهند و یا اینكه آنرا در داخل پارچه ‏اى مى ‏دوزند و به صورت بازوبند یا گردنبند درآورده و بر بازو و گردن مریض مى‏آویزند، گاهى هم خود ملا نزد مریض آمده و با خواندن دعاهایى او را فوت (دم) مى ‏كند.  معالجه با كتك زدن: در مورد بعضى از امراض روحی و روانی، اعتقاد دارند كه جن یا پرى، در درون وجود مریض راه یافته است در چنین مواردى، ملا یا جن‏گیر را مى ‏آورند، بنا به دستور ملا یا جن‏گیر، دست و پاى مریض را محكم می‏بندند و آنگاه ملا دعاهاى مختلفى را براى بیمار مى ‏خواند و او را فُوت مى ‏كند سپس مریض را با شلاق یا چوب، كتك مى ‏زنند تا بی حال شود، زیرا اعتقاد دارند كه این ضربات به جن كه در بدن بیمار رفته است، اصابت مى ‏كنند و موجب درد و رنج جن و فرار او مى ‏شوند. معالجه با طبل و موزیك (دَمال)یا گُواتى: در مورد بعضى از بیماریها نظیر نیمّون یا امثال آن از این روش استفاده مى ‏كنند، بیمار با شنیدن طبل و موزیك، شروع به رقص خاصى بنام دَمال مى‏كند كه بیشتر با تكان دادن سر به سمت بالا و پایین همراه است و بعد از نیم ساعت رقصیدن استاد یا مرشدش از او مى ‏پرسد كه چه مشكلى دارى؟ او هم مى ‏گوید فلان چیز را مى ‏خواهم یا فلان بیمارى را دارم. در حقیقت مى‏توان گفت كه این روش نوعى هیپنوتیزم است. این مراسم بوسیله »گواتىِ مات« یعنى مادر گواتى رهبرى مى‏شود.  خوددارى زن حامله از دیدن مرده و مراسم تشییع جنازه: مردم بلوچ اعتقاد دارند كه اگر زن حامله جنازه در حال حمل را ببیند یا چشمش به مرده بیفتد، نوزادى كه در شكم دارد، شور چشم یا »كِل« مى‏شود. بنابراین زن حامله را از دیدن جنازه منع مى‏كنند. و كسى كه از مراسم تشییع جنازه و دفن مرده برگشته، حق ندارد به خانه ‏اى كه طفلى تازه تولد شده، دارد، قدم گذارد، زیرا اعتقاد دارند كه طفل متولد شده خواهد مرد.  هَمپاس(نسار): اگر حیوانى (گاو یا گوسفند و بز) گم شده باشد، براى اینكه در شب، طعمه درندگان نشود، صاحب آن دام نزد ملاى محل مى ‏رود و ملاى محل هم به طرف صحرا یا كوهستانى كه دام در آن گم شده، مى‏ایستد و دعا مى ‏خواند و سه بار دستهاى خود را مثل كف زدن، به هم مى ‏زند و به طرف كوهستان یا صحرا فوت مى‏كند. بلوچها اعتقاد دارند كه بر اثر این دعا، هر جانور وحشى كه نزد دام آنها بیاید، دهانش قفل شده و نمى ‏تواند به دام آنها آسیبى برساند. و بعد از مدتى دام گم شده، بدون آسیب دیدگى پیدا مى ‏شود. چشم زخم یا نِظَر: بلوچها اعتقاد زیادى به چشم زخم و نظر دارند و براى مصون ماندن از چشم زخم، براى خود و فرزندان خود و حتى حیوانات و احشام خود، از ملایا مولوى دعاى چشم زخم مى‏گیرند و به بازوى خود و اطفال و یا به گردن حیوانات خود مى ‏بندند و اسپند نیز دود مى‏كنند و از چشم كننده مى ‏خواهند كه بیمار را سه بار تف زده و هر سه بار نام خدا و ماشاءالله بگوید.  ماسَگ: اگر چنانچه كسى به یك كشور خارجى رفته باشد و یا گم شده باشد، و یا براى یك مدت طولانى به وطن خود بازنگشته و هیچ خبرى از او نباشد، در چنین مواردى بستگان او پیش یك پیرمرد یا با تجربه كه نسبت به بستن «ماسَك» مهارت كافى داشته باشد، مى ‏روند و از او مى ‏خواهند تا با بستن «ماسَگ» وضعیت فرد مذكور را بیان كند كه آیا زنده است یا مرده، و آیا مى ‏آید یا نه و در صورت آمدن، چه زمانى مى‏آید. پیرمرد نیز با استفاده از چند برگ درخت خرما شروع به خواندن دعاهایى كرده و در حین دعا خواندن ، آن برگها را به چند قسمت كوچكتر تقسیم كرده و گره مى ‏زند، پس از اتمام دعا خواندن، گره ‏ها را روى زمین مى ‏گذارد و خیلى راحت با مشاهده گره ها وضعیت فرد مفقود را بیان مى ‏كند و چه بسا كه هر چه كه مى ‏گوید رنگ واقعیت نیز به خود بگیرد. البته استفاده از ماسك در زمانهاى گذشته و هنگامى كه از وسایل ارتباطى نظیر تلفن و غیره خبرى نبود رایج بوده ولى در حال حاضر استفاده از آن بسیار كمرنگ شده است. فارغ از درستی یا نادرستی موارد ذکر شده شناخت اعتقادات جمعی و قومی میتواند راهگشای و هموارکنندهی سیر زندگی آینده هر قوم و ملتی باشد زیرا اقوام همیشه بر راه پیشینیانشان قدم میگذارند.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :