تبلیغات
نوشته های رضا حسین بر - درد و درمان در بلوچستان
 
نوشته های رضا حسین بر
درباره وبلاگ


مینویسم تا محلی برای زدودن افکارم باشد.خوب یا بد فکر است دیگر!!!!

مدیر وبلاگ : رضا حسین بر
نویسندگان
چهارشنبه 19 فروردین 1394 :: نویسنده : رضا حسین بر
در هر جامعه، بنا به اعتقاداتی که در آن وجود دارد نوعی از زندگی و سبک رفع بلایا در میان عامه بوجود می آید که نشانگر ضعف و قوت آن جامعه خواهد بود قوم بلوچ از دیرباز بدلیل عدم وجود امکانات بهداشتی و در زمان حاضر هم بدلیل عجز جامعه ی پزشکی نسبت به علاج بعضی امراض، به شیوه های خاص درمانی خود اتکا میکند که نشات گرفته از اعتقادات این جامعه است. نمونه از این روش ها و توضیحی مختصر پیرامون آنها دعا و تعویذ: بعضی از افراد در قدیم و در حال حاضر در زمان مریضى به نزد ملا میرود و به درمان از طریق گرفتن دعا اعتقاد دارند. اگر فردی بیمار شود یكى از بستگان او جهت گرفتن دعا نزد ملا مى‏رود ، ملا هم پس از شنیدن شرح حال مریض، دعایى به ارباب رجوع تحویل مى‏دهد، معمولاً این دعا را در داخل آب مى ‏شویند و آب را به مریض مى ‏دهند و یا اینكه آنرا در داخل پارچه ‏اى مى ‏دوزند و به صورت بازوبند یا گردنبند درآورده و بر بازو و گردن مریض مى‏آویزند، گاهى هم خود ملا نزد مریض آمده و با خواندن دعاهایى او را فوت (دم) مى ‏كند.  معالجه با كتك زدن: در مورد بعضى از امراض روحی و روانی، اعتقاد دارند كه جن یا پرى، در درون وجود مریض راه یافته است در چنین مواردى، ملا یا جن‏گیر را مى ‏آورند، بنا به دستور ملا یا جن‏گیر، دست و پاى مریض را محكم می‏بندند و آنگاه ملا دعاهاى مختلفى را براى بیمار مى ‏خواند و او را فُوت مى ‏كند سپس مریض را با شلاق یا چوب، كتك مى ‏زنند تا بی حال شود، زیرا اعتقاد دارند كه این ضربات به جن كه در بدن بیمار رفته است، اصابت مى ‏كنند و موجب درد و رنج جن و فرار او مى ‏شوند. معالجه با طبل و موزیك (دَمال)یا گُواتى: در مورد بعضى از بیماریها نظیر نیمّون یا امثال آن از این روش استفاده مى ‏كنند، بیمار با شنیدن طبل و موزیك، شروع به رقص خاصى بنام دَمال مى‏كند كه بیشتر با تكان دادن سر به سمت بالا و پایین همراه است و بعد از نیم ساعت رقصیدن استاد یا مرشدش از او مى ‏پرسد كه چه مشكلى دارى؟ او هم مى ‏گوید فلان چیز را مى ‏خواهم یا فلان بیمارى را دارم. در حقیقت مى‏توان گفت كه این روش نوعى هیپنوتیزم است. این مراسم بوسیله »گواتىِ مات« یعنى مادر گواتى رهبرى مى‏شود.  خوددارى زن حامله از دیدن مرده و مراسم تشییع جنازه: مردم بلوچ اعتقاد دارند كه اگر زن حامله جنازه در حال حمل را ببیند یا چشمش به مرده بیفتد، نوزادى كه در شكم دارد، شور چشم یا »كِل« مى‏شود. بنابراین زن حامله را از دیدن جنازه منع مى‏كنند. و كسى كه از مراسم تشییع جنازه و دفن مرده برگشته، حق ندارد به خانه ‏اى كه طفلى تازه تولد شده، دارد، قدم گذارد، زی۲۰۱۵/۱۱/۱۰ را اعتقاد دارند كه طفل متولد شده خواهد مرد.  هَمپاس(نسار): اگر حیوانى (گاو یا گوسفند و بز) گم شده باشد، براى اینكه در شب، طعمه درندگان نشود، صاحب آن دام نزد ملاى محل مى ‏رود و ملاى محل هم به طرف صحرا یا كوهستانى كه دام در آن گم شده، مى‏ایستد و دعا مى ‏خواند و سه بار دستهاى خود را مثل كف زدن، به هم مى ‏زند و به طرف كوهستان یا صحرا فوت مى‏كند. بلوچها اعتقاد دارند كه بر اثر این دعا، هر جانور وحشى كه نزد دام آنها بیاید، دهانش قفل شده و نمى ‏تواند به دام آنها آسیبى برساند. و بعد از مدتى دام گم شده، بدون آسیب دیدگى پیدا مى ‏شود. چشم زخم یا نِظَر: بلوچها اعتقاد زیادى به چشم زخم و نظر دارند و براى مصون ماندن از چشم زخم، براى خود و فرزندان خود و حتى حیوانات و احشام خود، از ملایا مولوى دعاى چشم زخم مى‏گیرند و به بازوى خود و اطفال و یا به گردن حیوانات خود مى ‏بندند و اسپند نیز دود مى‏كنند و از چشم كننده مى ‏خواهند كه بیمار را سه بار تف زده و هر سه بار نام خدا و ماشاءالله بگوید.  ماسَگ: اگر چنانچه كسى به یك كشور خارجى رفته باشد و یا گم شده باشد، و یا براى یك مدت طولانى به وطن خود بازنگشته و هیچ خبرى از او نباشد، در چنین مواردى بستگان او پیش یك پیرمرد یا با تجربه كه نسبت به بستن «ماسَك» مهارت كافى داشته باشد، مى ‏روند و از او مى ‏خواهند تا با بستن «ماسَگ» وضعیت فرد مذكور را بیان كند كه آیا زنده است یا مرده، و آیا مى ‏آید یا نه و در صورت آمدن، چه زمانى مى‏آید. پیرمرد نیز با استفاده از چند برگ درخت خرما شروع به خواندن دعاهایى كرده و در حین دعا خواندن ، آن برگها را به چند قسمت كوچكتر تقسیم كرده و گره مى ‏زند، پس از اتمام دعا خواندن، گره ‏ها را روى زمین مى ‏گذارد و خیلى راحت با مشاهده گره ها وضعیت فرد مفقود را بیان مى ‏كند و چه بسا كه هر چه كه مى ‏گوید رنگ واقعیت نیز به خود بگیرد. البته استفاده از ماسك در زمانهاى گذشته و هنگامى كه از وسایل ارتباطى نظیر تلفن و غیره خبرى نبود رایج بوده ولى در حال حاضر استفاده از آن بسیار كمرنگ شده است. فارغ از درستی یا نادرستی موارد ذکر شده شناخت اعتقادات جمعی و قومی میتواند راهگشای و هموارکنندهی سیر زندگی آینده هر قوم و ملتی باشد زیرا اقوام همیشه بر راه پیشینیانشان قدم میگذارند.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 09:52 ق.ظ
I really love your website.. Very nice colors & theme.
Did you build this site yourself? Please reply back
as I'm attempting to create my very own site and want to know where you got this from or
what the theme is called. Appreciate it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :