نوشته های رضا حسین بر مینویسم تا محلی برای زدودن افکارم باشد.خوب یا بد فکر است دیگر!!!! tag:http://hossienbor.mihanblog.com 2018-12-11T20:01:45+01:00 mihanblog.com کانال تلگرامی تاریخ و جامعه شناسی مردم بلوچ 2017-12-12T13:36:46+01:00 2017-12-12T13:36:46+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/110 رضا حسین بر جامعه در ترازو ]]> به کانال جامعه در ترازو بپیوندید 2017-12-12T13:29:00+01:00 2017-12-12T13:29:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/109 رضا حسین بر جامعه در ترازو تاریخ و جامعه شناسی مردم بلوچ به ما بپیوندید https://t.me/jamehdartarazoo آموزش برابر!!! 2017-10-18T17:31:00+01:00 2017-10-18T17:31:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/108 رضا حسین بر آموزش برابر از شعار تا عمل آموزش برابر شعاریست که از بدو پیروزی انقلاب در میان مردم و مسئولان تکرار میشود ولی آیا واقعا به هدف مورد نظر دسترسی پیدا کرده ایم و یا حداقل گامهایی رو به جلو داشته ایم؟؟؟ این گفته چنانکه شعار است در حد شعار مانده است واین مقوله با مشاهده عناوینی مانند مدارس نمونه ی دولتی!مدارس شاهد!دبیرستان دانشگاه و امثالهم ، لایه های شکاف آموزشی را یاد آور میشود این مدارس با جذب دانش آموازن و دبیران گلچین شده نشان رقابت را اموزشگاه های عادی ربوده اند دانش آموزان سطح بالا جذب این بعد از وفات شیخ الحدیث 2017-10-12T18:25:00+01:00 2017-10-12T18:25:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/107 رضا حسین بر خطبه ی تاریخی ابوبکرصدیق (رض) پس از وفات سید المرسلین(ص): (الا مَن كان یعبد محمدا فإن محمدا قد مات، ومَن كان یعبد الله فإن الله حی لا یموت.) بعد از وفات مولانا محمد یوسف رحمه الله و پیوستن روح آن بزرگوار به ملکوت اعلی ،انتخاب شیخ اخلاق و ساده زیستی، مولانا عبدالکریم حسین پور حفظه الله به عنوان مدیریت حوزه ی علمیه عین العلوم توسط شورای اساتید به جا و شایسته بود. این جانب ضمن تسلیت رحلت جانگداز مولانا محمد یوسف رحمه الله، برای مولانا عبدالکریم فرزند شایسته ی شیخ الحدیث موفقیت در اداره و مدیریت بعد از وفات شیخ الحدیث 2017-10-12T18:25:00+01:00 2017-10-12T18:25:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/106 رضا حسین بر خطبه ی تاریخی ابوبکرصدیق (رض) پس از وفات سید المرسلین(ص): (الا مَن كان یعبد محمدا فإن محمدا قد مات، ومَن كان یعبد الله فإن الله حی لا یموت.) بعد از وفات مولانا محمد یوسف رحمه الله و پیوستن روح آن بزرگوار به ملکوت اعلی ،انتخاب شیخ اخلاق و ساده زیستی، مولانا عبدالکریم حسین پور حفظه الله به عنوان مدیریت حوزه ی علمیه عین العلوم توسط شورای اساتید به جا و شایسته بود. این جانب ضمن تسلیت رحلت جانگداز مولانا محمد یوسف رحمه الله، برای مولانا عبدالکریم فرزند شایسته ی شیخ الحدیث موفقیت در اداره و مدیریت قدر دانی از حضور 2017-10-12T18:25:00+01:00 2017-10-12T18:25:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/105 رضا حسین بر بسم الله الرحمن الرحیم. بهترین مردمان ، قدردانترین آنهایند مراسم تشییع شیخ الحدیث گذشت و چیزی که باقی ماند شور و شعور حضور مردم بلوچستان و سایر نقاط ایران در این مراسم بود ، از حضور مردم مسلمان و مسئولین محترم اعم از دولتی و نظامی بالاخص استاندار محترم جناب آقای علی اوسط هاشمی ، نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی ،نهاد نمایندگی ولی فقیه دراستان ، مدیریت محترم آموزش و پرورش و علمای بزرگوار که از سرتاسر ایران اسلامی در این مراسم حضور داشتند کمال سپاسگذرای را داریم، همچنین باید از مسئول ابقای علی اوسط هاشمی ، استاندار دولت یازدهم 2017-10-12T18:22:00+01:00 2017-10-12T18:22:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/104 رضا حسین بر هنوز هم گمانه زنی در استان راجع به انتخاب استاندار وجود دارد ، گزینه های زیادی در این سمت مطرح شده اند هرکدام از گزینه ها سوابق و فعالیت های سیاسی متعددی را دارا هستند، اما چیزی که مهم به نظر میرسد ابقای آقای علی اوسط هاشمی در این سمت است ، عموم مردم استان از عملکرد ایشان در زمینه های مختلف راضی هستند. تعامل و همکاری ایشان با مردم ، علمای شیعه و سنی و توازن در انتخاب نیروهای بومی در مشاغل و خدمات زیر نظر ایشان مشهود بوده است . با توجه به تجربه ی کاری چهارساله ی ایشان در استان و آشنایی با زیر و ساختار زندگی عشیرتی 2017-09-12T15:47:00+01:00 2017-09-12T15:47:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/103 رضا حسین بر در عموم جوامع قبائلی رفتار و کنش یک فرد از آن جامعه تداخلی بسیار در رفتارهایی که از یک قبیله سر میزند دارد، این رفتار شخص ، رفتار کل طایفه محسوب میگردد ،دلیل آنهم وابستگی افراد یک قبیله در امور مربوط به عشیره خویش است،زندگی در میان قبایل و طوایف زندگی گروهی وابسته به سردار و خان است و مردم زیر سایه ی فردی بدین نام زندگی میکنند ، قبایل دیگر نیز فرد را با اسم فلان خان و یا سردار میشناسند و کنش های یک فرد از آن جامعه را به کل قبیله نسبت میدهند، سردار و یا خان نسبت به افراد قبیله و طایفه ی خویش تع تحلیلی بر کتاب مهاجمان سرحد 2017-09-01T16:47:00+01:00 2017-09-01T16:47:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/102 رضا حسین بر ژنرال ادوراد دایر در اواخر عمر و بعد از پایان ماموریتش در هند و جنوب آسیا کتابی در مورد رویدادهای اتقاق افتاده در اواسط جنگ جهانی اول در جنوب شرق ایران و منطقه ی سرحد نگاشته است ،وی در این کتاب خود را فردی زیرک دارای هوش سیاسی و حتی زیست شناس معرفی میکند که در میان مردمی که به زعم او بسیار سنت گرا و عقب اقتاده هستند درگیر جنگ شده است، اگر به تمامی خاطرات منتشر شده ی افسران بریتانیا در مستعمره هایش نگاه کنیم نوعی حس خود برتربینی در آنها مشاهده میشود که ناشی از حس غالب و مغلوب است، حکومت انگ نسب در میان بلوچ ها 2017-09-01T16:46:00+01:00 2017-09-01T16:46:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/101 رضا حسین بر قبائل بلوچ حرمت زیادی نسبت به نسب افراد قائل میشوند، تمام جوامع جهان قبل از جنگ بردگی که در آمریکا به رهبری لینکلن صورت گرفت، نسبت به‌ نسب و پیشینه ی اجدادی افراد دقت خاصی مبذول میشد، و این عامل مبنای تقسیم امتیازات محسوب میگردید ،امروزه با توجه به برقراری حقوق بشر و و تساوی انسانها در مقابل یکدیگر نسب و انتساب به یک شخص عامل برتری یا پستی محسوب نمیشود. در هر منطقه ای از جهان با توجه به وجوه برتری که نسبت به نسب قائل میشدند سلسه نسب هایی به وجود آمد ، بعنوان مثال یک نظریه ی اشتباه وجود دارد که قبائل بلوچ حرمت زیادی نسبت به نسب افراد قائل میشوند، تمام جوامع جهان قبل از جنگ بردگی که در آمریکا به رهبری لینکلن صورت گرفت، نسبت به‌ نسب و پیشینه ی اجدادی افراد دقت خاصی مبذول میشد، و این عامل مبنای تقسیم امتیازات محسوب میگردید ،امروزه با توجه به برقراری حقوق بشر و و تساوی انسانها در مقابل یکدیگر نسب و انتساب به یک شخص عامل برتری یا پستی محسوب نمیشود.

در هر منطقه ای از جهان با توجه به وجوه برتری که نسبت به نسب قائل میشدند سلسه نسب هایی به وجود آمد ، بعنوان مثال یک نظریه ی اشتباه وجود دارد که بلوچها را از نسل حمزه (رض) میداند ، این ادعا که هنوز هم مورد قبول عده ای در بلوچستان میباشد با توجه به شواهد زبانی و نژادی رد شده است،اما پیدایش این سلسه نسب به این دلیل است که شجاعت حمزه (رض) و همچنین اخلاص او در اسلام را به خویش منتسب کنند و در میان اقوام دیگر نوعی برتری از لحاظ نسب برای خویش قائل شوند ، یک مثال واضح دیگر صفویان هستند که سلسه نسبی دروغین جهت کسب مشروعیت برای حکومت خود ساخته و پرداخته کردند ، در این سلسله نسب آنها خویش را به سادات وصل میکردند ، در مورد سادات بلوچستان هم که خود را از نسل شیخ عبدالقادر گیلانی صوفی میدانند نیز شک و شبهه های زیادی وجود دارد ،زیرا در انتساب خود شیخ که در قرن ششم میزیسته به سادات اشکالی اساسی وجود دارد برخی او را کُرد و برخی از اهالی شمال ایران میدانند ،با توجه به اینکه مریدان وی علاقه ی زیادی به وی داشته اند ساختگی بودن نسب ایشان محتمل به نظر میرسد، چه بسا فرزندان بعد از وی که در سلسه انساب آورده شده اند ساختگی باشد زیرا چناچنه گفتیم ممکن است افرادی جهت برتری دادن خود نسبت به دیگران سلسله انسابی برای خود ساخته باشد.

آخر کلام بقول استاد سخنی :ممکن است فردی دم از کوروش و داریوش هخامنشی بزند و آنها را پدر خویش بنامد ولی در واقع از نسل چنگیز و تیمور باشد.

]]>
داعش و هویت ادعایی 2017-06-20T11:32:00+01:00 2017-06-20T11:32:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/100 رضا حسین بر خلیفه در فرهنگ لغت به معنی جانشین،وکیل و نماینده آمده است در دین اسلام و خاصه مذهب اهل سنت عنوانی است که مدعیان جانشینی رسول اکرم بر خود اطلاق میکرده اند، امام محمد غزالی در احیاء علوم الدین بعد از اینکه ضروریات خلیفه را بر می شمارد بیان میکند که افضلیت و معصومیت دخیل در شرایط خلافت نیستند بنابر نظر فقهای اعظم اهل سنت هر نامزد خلافت که شرایط را دارد خود رادر معرض بیعت مردم(خواص) قرار دهد خلفای راشدین تقریبا به همین منوال انتخاب گشتند بعد از گذار از دوران خلفای راشده ، وضع به گونه دیگر رقم خو تاریخ اجتماعی سرحد بلوچستان 2017-06-02T21:07:00+01:00 2017-06-02T21:07:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/99 رضا حسین بر قوم بلوچ یکی از مبهم ترین سرگذشت ها را در میان اقوام ایرانی دارد،تاریخ این قوم بیشتر از حماسه ها و افسانه های مختلف گرفته شده ، امروزه همین افسانه و حماسه ها بصورت کتاب چاپ و بعنوان تاریخ این قوم عرضه میشوند، هر چند رگه های از واقعیت در لابلای این تواریخ اسطوره ای یافت میشود ، اما نکته هایی از زندگی اجتماعی پیشین قوم بلوچ را میتوان در زندگی امروز این قوم یافت . زیرا هنوز هم سنت های گذشته ی خویش را کم و بیش حفظ نموده است، بعنوان مثال در سرحد بیشتر قبایل کوچ نشین با شیوه ی زندگی شبانی روزگار گذرا اشعار حماسی بلوچستان 2017-05-24T14:09:00+01:00 2017-05-24T14:09:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/98 رضا حسین بر در میان جوامع فرهنگی پراکنده در جهان، نمیتوان جامعه ای رایافت که فاقد یک یا چند قهرمان اسطوره ای باشد، نمونه ای از اسطوره سازی در قالب شعر صورت میگیرد، اشعار حماسی در هر نقطه ای از این جهان بیان کننده ی ایده آل یک جامعه برای زندگی مردم خویش است، به همین دلیل قهرمان و اسطوره سازی در قالب شعر تقریبا در همه ی دوره ها و در اکثر فرهنگ ها رواج داشته است. قوم بلوچ هم به مانند اکثر گروه های قومی، دارای اشعار حماسی مختص به خود است که بطور کلی به دو قسمت با ویژگی های خاص هر کدام قابل تقسیم است. قسمت شمال تاریخ 2017-05-04T20:25:00+01:00 2017-05-04T20:25:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/97 رضا حسین بر صفحات تاریخ را ورق میزنیم قدرتمندترین و ثروتمندترین های زیادی آمده اند و رفته اند مستمندان و مظلومانی هم همین راه همیشگی بشریت را پیموده و از صفحه ی این دنیا محو شده اند ، روزگار با من و شما هم همین معامله را میکند . هدف از بیان مطالب این است که رفتار و اخلاقمان در عمر اندکی که داریم اصلاح شو،د پیشروی به سمت موفقیت با اخلاق درست بگونه ای که حق کسی ضایع نشود و راه بروی انسانیت باز بماند،هر کس علمی دارد از کیهان شناسی گرفته تا بیولوژی و روان شناسی وجامعه شناسی یا هر علم دیگری هدف همه ی علوم شناخت چه نابهنگام بیدار شدنی!!! 2017-04-27T13:20:00+01:00 2017-04-27T13:20:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/96 رضا حسین بر خیلی از ما رازها و حرف هایی داریم که قابل بیان نیست چه میتوان کرد!!!رازهای نگفته را به چه کسی میتوان گفت آنگاه که نه گوشی میتوانی بیابی و نه دلی، آنها را درون خویش حبس کن و در آخر هم با خود به گور ببر،فکرها و حرف هایت را به خدایت عرضه کن ...خدا هم که بهترین است و بی شک جواب خواهد داد گاه باب میل نفس ما و گاه...بگذریم ، چه کنیم که آن، گاهِ بد پیش نیاید مرهم ما کتاب است آری کتاب نه یک کتاب بلکه ده ها کتاب و شاید هم بیشتر...رفتار وفکر بعضی ازما در کوچه و خیابان شکل میگیرد و گاه حرف فردی بیسواد پنجره! 2017-04-27T07:45:00+01:00 2017-04-27T07:45:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/95 رضا حسین بر ........ اعتدال. 2017-04-27T07:24:00+01:00 2017-04-27T07:24:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/94 رضا حسین بر چه درست بیان کرده اند علمای اخلاق هر فضیلتی دو حد دارد یکطرفش افراط است و طرف دیگر تفریط ،شجاعت حد وسط است و فضیلت محسوب میشود اما بی باکی که افراط شجاعت است و بزدلی که تفریط آن است هر دو رذیلت اند. دلسوزی فضیلت است بی تفاوتی افراط آن است و دلسوزی بیش ازحد تفریط آن وعقلا هر دو را مذموم میدانند. راهی که در پیش روی ماست دو بدی دارد و یک نیکی ،راه را در یابیم ، تنها عقل است که راه را نشان میدهد . من مست 2017-03-27T11:49:00+01:00 2017-03-27T11:49:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/92 رضا حسین بر من مست چنان ساقی را امشب فریب دهم که هرچه می در کف دارد از او بستانم و همه را به سلامتی خود واقعی ام درجا بنوشم و آتشی را روشن کنم که خرمن ها بسوزاند، چنان مست هوشیار شوم که خود کاذب را به باد فراموشی سپرم و هر آنچه به احترامش تاکنون نکردم همه یکجا انجام دهم. چنان عربده کنان در کوچه های سکوت این شهر فریاد آورم که همگی از خواب غفلت آشفته حال بیدار شوند، فاش گویم دیوانگی ام را برای همگان عیان کنم، چه عالمیست مستی... هیچ قیدی و بندی نمی شناسد. تمام هستی ام را به خمره ای از می به بیع دهم، آبرویم قرائت فراموش شده از دین با نام اتحاد 2017-03-26T16:26:00+01:00 2017-03-26T16:26:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/91 رضا حسین بر قرائت فراموش‌شده از دین به نام اتحاد از شکل‌گیری نخستین پایگاه مسلمین بیش از چهارده سده در حال گذر است، در گستره‌ی فراخ این تاریخ نهال اسلام از شکل نحیف اولین به درختی فربه مبدل شده است که درون خود انواع اندیشه و ایده را جای‌داده است که همگی دعوی اسلام و درد خود را درد دین می‌دانند و هرکدام از آن‌ها سعی بر تعریف اسلام ناب کرده‌اند؛ از مذاهب فقهی تا کلامی، عرفان و فلسفه و... از متأخرین این خوانش ها از اسلام قرائت داعشیان از آن است که اسلام را دچار بحران هویت می‌دیدند و راه‌حلی که برای برون‌رفت ا تکفیر!! 2017-03-26T16:13:00+01:00 2017-03-26T16:13:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/90 رضا حسین بر نئو تکفیری‌ها تا چندی پیش تکفیر از اعمال خاصه فقها و جز وظایف این صنف از دین‌داران بود، کسانی که مدت‌ها به یادگیری علوم دینی می‌پردازند تا به درجه مفتی گری در فقه برسند. تکفیر و مرتد خواندن شخصی بسیار سخت و اثبات آن در فقه بسیار دشوار می‌باشد و فقها تماماً به این امور آشناهستند که گاها آنها نیز دچار کج فهمی های از آیات و روایات در مبحث تکفیر میشوند،که جنگ های مذهبی کنونی ناشی از آن است به همین علت فتوای کفر اشخاص را به‌آسانی صادر نمی‌کنند که مبادا به‌اشتباه شخص مسلمی را کافر نخوانند چون عقو نفهمی و بدفهمی! 2017-03-09T14:24:00+01:00 2017-03-09T14:24:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/89 رضا حسین بر اندیشه گاه خنده دار و گاه ترسناک است خنده دار بودن از نفهمیدن ما می آید و ترسناک بودن از بدفهمیان. چه بسیار افرادی که فهم بدشان دنیا را به چالش کشیده و عامل بدبختی ملت ها شده اند و چه بسیار افرادی که در عالم نفهمی خود خزیده اند و آسیبی از آنها به دیگران نرسیده است. گله ای از خودمان 2017-02-17T09:32:00+01:00 2017-02-17T09:32:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/88 رضا حسین بر گله ای از خودمان.... نمی‌دانم چگونه سیاهی قلم را بر کاغذ برانم تا سیاه ای که بر سرزمینم از روزگاران پسین تا حال همراه اوست را پاک کند. ازبس‌که تیره‌وتار شده بیم آن دارم که این سیاهی پاک در آن سیاهی پلید محو شود. اندک‌اندک بشریت از دوره‌ی مدرنیته پا را به پست‌مدرن (مراد معنای لغوی و نه اصطلاحی) می‌گذارند ولی ما انگار هنوز قدم به دوران تاریخی نگذاشته‌ایم. امید بسته بودیم به جوانانی که ره به‌سوی علم و دانش برده‌اند تا اقلاً اینان بتوانند این گره کور را باز کنند اما گویی مردم ما تمامی معادلات را ب تایید صلاحیت شدگان شهرستان سراوان در انتخابات مجلس دهم 2016-02-11T16:21:00+01:00 2016-02-11T16:21:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/86 رضا حسین بر لیست کاندیداهای تایید صلاحیت شده حوزه انتخابیه سراوان 1- خان محمد سپاهی 2- نسترن باران زهی 3- فریده یوسفی 4- محمد باسط درازهی 5- هدایت الله ‏‏میرمرادزهی 6- موسی سپاهیان 7- مجید امرا شهستان 8- رحمن بخش بهرام زهی ​ رنج نامه ی جوان مسلمان بلوچ ...... 2016-01-09T15:48:00+01:00 2016-01-09T15:48:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/85 رضا حسین بر رنجنامه دانشجوی اهل سنت بلوچ نظیر احمد حسین بر خطاب به تکفیری‌ها «در دوره‌ای پا به عرصه گیتی نهاده‌ام که خون، مؤلفه شناخت این دوره‌ زمانی در تاریخ بشریت خواهد بود. جوانانی که به اسم دیانت تیغ در دست دارند و سر هم‌کیشان خویش را سلاخی می‌کنند، جوانانی که جز خشم و احساسات و دشنام به راه دیگری آشنا نیستند. دلم برای چنین ملت‌های به خون غنوده است و بغض تنهایی گلویم را سخت می‌فشارد و از درد زیاد توان فریاد هم ندارم. اگر دیانتی که محمد(ص) آورده این است -که مطمئناً و بدون هیچ تردیدی چنین نیست- لقایش سیری بر اعتقادات رفع بلایا در قوم بلوچ 2015-11-13T13:21:59+01:00 2015-11-13T13:21:59+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/80 رضا حسین بر در هر جامعه، بنا به اعتقاداتی که در آن وجود دارد نوعی از زندگی و سبک رفع بلایا در میان عامه بوجود می آید که نشانگر ضعف و قوت آن جامعه خواهد بود قوم بلوچ از دیرباز بدلیل عدم وجود امکانات بهداشتی و در زمان حاضر هم بدلیل عجز جامعه ی پزشکی نسبت به علاج بعضی امراض، به شیوه های خاص درمانی خود اتکا میکند که نشات گرفته از اعتقادات این جامعه است.نمونه از این روش ها و توضیحی مختصر پیرامون آنهادعا و تعویذ: بعضی از افراد در قدیم و در حال حاضر  در زمان مریضى به نزد ملا  میرود و به درمان از طریق گرف
در هر جامعه، بنا به اعتقاداتی که در آن وجود دارد نوعی از زندگی و سبک رفع بلایا در میان عامه بوجود می آید که نشانگر ضعف و قوت آن جامعه خواهد بود قوم بلوچ از دیرباز بدلیل عدم وجود امکانات بهداشتی و در زمان حاضر هم بدلیل عجز جامعه ی پزشکی نسبت به علاج بعضی امراض، به شیوه های خاص درمانی خود اتکا میکند که نشات گرفته از اعتقادات این جامعه است.

نمونه از این روش ها و توضیحی مختصر پیرامون آنها

دعا و تعویذ: بعضی از افراد در قدیم و در حال حاضر  در زمان مریضى به نزد ملا  میرود و به درمان از طریق گرفتن دعا اعتقاد دارند. اگر فردی بیمار شود یكى از بستگان او جهت گرفتن دعا نزد ملا مى‏رود ، ملا هم پس از شنیدن شرح حال مریض، دعایى به ارباب رجوع تحویل مى‏دهد، معمولاً این دعا را در داخل آب مى ‏شویند و آب را به مریض مى ‏دهند و یا اینكه آنرا در داخل پارچه ‏اى مى ‏دوزند و به صورت بازوبند یا گردنبند درآورده و بر بازو و گردن مریض مى‏آویزند، گاهى هم خود ملا نزد مریض آمده و با خواندن دعاهایى او را فوت (دم) مى ‏كند.
 معالجه با كتك زدن: در مورد بعضى از امراض روحی و روانی، اعتقاد دارند كه جن یا پرى، در درون وجود مریض راه یافته است در چنین مواردى، ملا یا جن‏گیر را مى ‏آورند، بنا به دستور ملا یا جن‏گیر، دست و پاى مریض را محكم می‏بندند و آنگاه ملا دعاهاى مختلفى را براى بیمار مى ‏خواند و او را فُوت مى ‏كند سپس مریض را با شلاق یا چوب، كتك مى ‏زنند تا بی حال شود، زیرا اعتقاد دارند كه این ضربات به جن كه در بدن بیمار رفته است، اصابت مى ‏كنند و موجب درد و رنج جن و فرار او مى ‏شوند.
معالجه با طبل و موزیك (دَمال)یا گُواتى: در مورد بعضى از بیماریها نظیر نیمّون یا امثال آن از این روش استفاده مى ‏كنند، بیمار با شنیدن طبل و موزیك، شروع به رقص خاصى بنام دَمال مى‏كند كه بیشتر با تكان دادن سر به سمت بالا و پایین همراه است و بعد از نیم ساعت رقصیدن استاد یا مرشدش از او مى ‏پرسد كه چه مشكلى دارى؟ او هم مى ‏گوید فلان چیز را مى ‏خواهم یا فلان بیمارى را دارم. در حقیقت مى‏توان گفت كه این روش نوعى هیپنوتیزم است. این مراسم بوسیله »گواتىِ مات« یعنى مادر گواتى رهبرى مى‏شود.
 خوددارى زن حامله از دیدن مرده و مراسم تشییع جنازه: مردم بلوچ اعتقاد دارند كه اگر زن حامله جنازه در حال حمل را ببیند یا چشمش به مرده بیفتد، نوزادى كه در شكم دارد، شور چشم یا »كِل« مى‏شود. بنابراین زن حامله را از دیدن جنازه منع مى‏كنند. و كسى كه از مراسم تشییع جنازه و دفن مرده برگشته، حق ندارد به خانه ‏اى كه طفلى تازه تولد شده، دارد، قدم گذارد، زی۲۰۱۵/۱۱/۱۰ را اعتقاد دارند كه طفل متولد شده خواهد مرد.
 هَمپاس(نسار): اگر حیوانى (گاو یا گوسفند و بز) گم شده باشد، براى اینكه در شب، طعمه درندگان نشود، صاحب آن دام نزد ملاى محل مى ‏رود و ملاى محل هم به طرف صحرا یا كوهستانى كه دام در آن گم شده، مى‏ایستد و دعا مى ‏خواند و سه بار دستهاى خود را مثل كف زدن، به هم مى ‏زند و به طرف كوهستان یا صحرا فوت مى‏كند. بلوچها اعتقاد دارند كه بر اثر این دعا، هر جانور وحشى كه نزد دام آنها بیاید، دهانش قفل شده و نمى ‏تواند به دام آنها آسیبى برساند. و بعد از مدتى دام گم شده، بدون آسیب دیدگى پیدا مى ‏شود. چشم زخم یا نِظَر: بلوچها اعتقاد زیادى به چشم زخم و نظر دارند و براى مصون ماندن از چشم زخم، براى خود و فرزندان خود و حتى حیوانات و احشام خود، از ملایا مولوى دعاى چشم زخم مى‏گیرند و به بازوى خود و اطفال و یا به گردن حیوانات خود مى ‏بندند و اسپند نیز دود مى‏كنند و از چشم كننده مى ‏خواهند كه بیمار را سه بار تف زده و هر سه بار نام خدا و ماشاءالله بگوید. 

ماسَگ: اگر چنانچه كسى به یك كشور خارجى رفته باشد و یا گم شده باشد، و یا براى یك مدت طولانى به وطن خود بازنگشته و هیچ خبرى از او نباشد، در چنین مواردى بستگان او پیش یك پیرمرد یا با تجربه كه نسبت به بستن «ماسَك» مهارت كافى داشته باشد، مى ‏روند و از او مى ‏خواهند تا با بستن «ماسَگ» وضعیت فرد مذكور را بیان كند كه آیا زنده است یا مرده، و آیا مى ‏آید یا نه و در صورت آمدن، چه زمانى مى‏آید. پیرمرد نیز با استفاده از چند برگ درخت خرما شروع به خواندن دعاهایى كرده و در حین دعا خواندن ، آن برگها را به چند قسمت كوچكتر تقسیم كرده و گره مى ‏زند، پس از اتمام دعا خواندن، گره ‏ها را روى زمین مى ‏گذارد و خیلى راحت با مشاهده گره ها وضعیت فرد مفقود را بیان مى ‏كند و چه بسا كه هر چه كه مى ‏گوید رنگ واقعیت نیز به خود بگیرد. البته استفاده از ماسك در زمانهاى گذشته و هنگامى كه از وسایل ارتباطى نظیر تلفن و غیره خبرى نبود رایج بوده ولى در حال حاضر استفاده از آن بسیار كمرنگ شده است.

فارغ از درستی یا نادرستی موارد ذکر شده شناخت اعتقادات جمعی و قومی میتواند راهگشای و هموارکنندهی سیر زندگی آینده هر قوم و ملتی باشد زیرا اقوام همیشه بر راه پیشینیانشان قدم میگذارند.
]]>
هفته نامه ی نگاران 2015-10-15T12:58:00+01:00 2015-10-15T12:58:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/71 رضا حسین بر نخستین شماره هفته نامه "نگاران" منتشر شد نخستین شماره هفته نامه "نگاران" با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی خانم سمانه صائب و سردبیری محمود براهویی نژاد به دو زبان فارسی – بلوچی در 16 صفحه بصورت تمام رنگی منتشر شد. سمانه صائب مدیرمسئول این نشریه در سرمقاله شماره اول آن درباره مشی نشریه نگاران نوشته است: "نگاران نشریه‌ای با رویکرد فرهنگی و اجتماعی به دور از هرگونه وابستگی قومی و جناحی و سیاسی است و با خط مشی مستقل در جهت کمک به توسعه استان و وحدت مردم و حفظ امنیت از طریق راهبردهای موثر فرهنگی منتشر می سیاه سوار بلوچ سردار مسلمان 2015-10-13T23:02:00+01:00 2015-10-13T23:02:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/70 رضا حسین بر ﺩﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻮﻳﮋﻩ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻓﺮﺩﻭﺳﻲ ﻧﻮﺑﺨﺘﻲ ﻣﻠﻚ ﺍﻟﺸﻌﺮﺍﻱ ﺑﻬﺎﺭ ﻭ ﻋﺮﺏ ﻓﺘﻮﺡ ﺍﻟﺒﻠﺪﺍﻥ ﺑﻼﺫﺭﻱ ﻭ ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﺒﻠﺪﺍﻥ ﻭ … ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﺮﻱ ﺷﻬﺎﻣﺖ ‏« ﺳﻴﺎﻩ ﺳﻮﺍﺭ ‏» ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻠﻮﭺ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﻲ ﻳﺰﺩ ﮔﺮﺩ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺍﺳﻼﻡ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﻭ ﺑﺎ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﺗﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ ﺗﺤﺖ ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻘﻮﻁ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺳﺎﺳﺎﻧﻲ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰﺍﻳﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ . برگرفته شده ار سایت Birk.ir ﺩﺭ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻧﻮﺑﺨﺘﻲ ﺍﺵ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺯ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻓﺸﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻲ ﻧﻮﻳﺴﺪ , ﻛﻪ ﻫﺮﻣﺰﺍﻥ ‏« ﺳﻴﺎﻩ ﺳﻮﺍﺭ ‏» ﺭﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﺯﺍﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺯﻧﺪﺍﻥ , ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺍﻳ یاد نامه صبا دشتیاری 2015-10-07T21:59:00+01:00 2015-10-07T21:59:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/69 رضا حسین بر ﯾﺎﺩﻧﺎﻣﻪﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﺻﺒﺎ ﺩﺷﺘﯿﺎﺭﯼ ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﺻﺒﺎ ﺩﺷﺘﯿﺎﺭﯼ ﺳﻬﻢ ﺑﺴﺰﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻭ ﻣﺘﺮﻗﯽﺳﺎﺯﯼ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺍﺩﺏ ﺑﻠﻮﭼﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ؛ ﻭﯼ ﺍﺯ ﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽﺍﻻﺻﻠﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1953 ﺩﺭ ﮐﺮﺍﭼﯽ ﭘﺎﮐﺴﺘﺎﻥ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪ ... ﺁﻧﭽﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺩﺭﻣﯽﺁﻭﺭﺩ، ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﯾﺪ ﻋﺸﻖ ﻭ ﺍﺭﺩﺍﺕ ﻧﮕﺎﺭﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻤﯽ ﺑﺰﺭﮒ، ﻓﯿﻠﺴﻮﻑ، ﺷﺎﻋﺮ، ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ، ﺯﺑﺎﻥﺷﻨﺎﺱ، ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺷﺎﻋﺮ ﺷﻬﯿﺪ، ﺻﺒﺎ ﺩﺷﺘﯿﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ . ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ ﺻﺒﺎ ﺩﺷﺘﯿﺎﺭﯼ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻀﺎﻋﻔﯽ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺑﻠﻮﭼﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺗﻼﺵ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻬﺎﺩﯾﻨﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻠﻮﭼﯽ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺶﻫﺎﯼ ﻣﺮﺗﺒ بلوچ های آفریقا 2015-10-07T11:04:00+01:00 2015-10-07T11:04:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/68 رضا حسین بر ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﻠﻮﭺﻫﺎ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻗﺮﻥ ﻫﻔﺪﻫﻢ ﻭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﻗﺎﺟﺎﺭﯾﻪ، ﺑﻠﻮﭺﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﯿﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﺭﻫﺴﭙﺎﺭ ﺷﺮﻕ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﺷﺪﻧﺪ . ﺍﻗﻠﯿﺖ ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻣﻨﺴﺠﻢ ﺑﻠﻮﭺﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽﺍﻻﺻﻞ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻫﻢﺍﮐﻨﻮﻥ ﺟﻤﻌﯿﺘﯽ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۳۰ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﮐﻨﯿﺎ، ﺍﻭﮔﺎﻧﺪﺍ ﻭ ﺗﺎﻧﺰﺍﻧﯿﺎ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﺎﺧﺼﻪﻫﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻋﺼﺎﺭ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪﯼ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻠﺖ، ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﯽ ﻭ ﺭﺷﺪ ﻣﯿﻬﻦ ﺭﻏﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﯽﺗ بلوچ و نگاه به امروز 2015-10-05T22:52:00+01:00 2015-10-05T22:52:00+01:00 tag:http://hossienbor.mihanblog.com/post/67 رضا حسین بر راز های زندگی یک بلوچ را از نگاه مرد تنهای صحراهای بلوچستان ببین مردی که هنوز در جامعه ی شهری ما قدم نگذاشته ...زندگی که توامان شده با پیشرفت و تعصب ،عصیان و تکنولوژی،غیرت و دختران شبکه های اجتماعی ،ملا و جوان نو گرا .کدام یک در این عرصه ی سخت موفق خواهد شد. هر چه خواهد شد جوان بلوچ در عرصه ی گم نامی شاهد خواهد بود و زندگی سنتی را از زندگی سرسام آور جدید ترجیح میدهد سنتی که بنیان خانواده را بخواهد، سنتی که قدرت خدا را باور داشته باشد ، سنتی که جنگ و جدال نخواهد و سنتی که تکنولوژی و علم را بپذی